Dagens utmaningar; acceleration och tvärnit

Idag tog jag och Lina lite sovmorgon, eller ja. Jag gick upp klockan 6:20, och tog bussen klockan 7:20 från Gråbo. Vid halv nio så var vi i Kungälv. Det är ju sovmorgon om man jämför med gårdagens uppgång :) Visst? Dock var det ingen lång sovmorgon, men det märktes i alla fall att man sov i drygt en timme extra. Skönt!

Idag körde jag med Lars, klockan 10:45. Jag körde bort till en väg där det är återvändsgränd, alltså inget möte om man vet med sig att det inte åkt förbi någon innan. Hur som helst så skulle jag accelera fort upp till ca 60km/h och därefter tvärnita! Hjälp tänkte jag. Skall jag, tvärnita? Läskigt. Första gången jag tvärnitade fick jag en bromssträcka på 11,5 meter, och andra gången ca 8 meter, men tydligen hade jag hoppat till lite andra gången, då Lars sa till mig att tvärnita och inte gjort det på en gång, och hade jag gjort det då han sa till och inte 2 sekunder efter, så hade jag fått en bromssträcka på ca 6 meter. Så ja :) Men huvudsaken är att man vet hur man gör när faran är framme.

Annars så övade jag på hur jag skulle lägga mig i körfältet när jag skulle svänga höger respektive vänster, att vara noga med uppsikt som döda vinkeln och därefter blinka och kolla dödavinkeln igen och i speglarna. Körde lite ecodriving också, gasa upp på 3;ans växel upp till 70km/h och därefter lägga i 5;ans växel. Istället för att hoppa gradvis upp, då de tär på miljön och sådant. Men det var skönt i alla fall, jag kände verkligen hur jag trycktes bakåt när jag gasade för fulla muggar. Kul var det. Lars sa att det är bra att jag verkligen vågar att gasa på fort, och att jag inte är rädd för fart.

Vi åkte in i ett bostadsområde också, eller ja, jag skulle kolla in vart det var högerregel osv. För det är viktigt att hålla koll på, så att man inte krockar. Men det gick hyffsat bra det också, måste jag säga. Lars förklarar bra, så det blir lite lättare än vad man tror.

När vi kom tillbaka till körskolan så gick vi igenom bilens inre, bälte, stol osv. Och utanför så träffade vi på en annan körlärare som Lars pratade med. Hon var tydligen inte världs nöjd med sin elev, han hade inte riktigt koll på  dödavinkeln och lite så. Och då drämde Lars till med; "Carin fixar det där kanon bra, inga problem alls. Det gick jättebra!", och jag kände lite hur jag sken upp som en sol. Haha :) Nej men det känns skönt att man får lite beröm då och då, för då blir man lite mer motiverad och känner att man faktiskt kan fixa detta.

Imorgon är det inga körlektioner, varken för mig eller Lina. Men vi skall till Kungälv ändå och plugga teori. Vi tar bussen klockan 7:20 imorgon också, så då blir det plugg mellan ca, klockan 8:45 - 13:30, för därefter stänger körskolan för dagen. Men det gör inte oss något, då kan vi åka hem och vila!

Jag är kanonnöjd med dagen, så skall ta och sova nu innan jag blir missnöjd :)
/ C

Kommentarer
Postat av: Anonym

Känns väl gött att det går så himla bra:)

Kram anette

2009-08-06 @ 22:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0