Dagens utmaningar; Backa in mellan två bilar och parkera

Imorses ringde klockan 4:45 och jag var gör trött. Klockan 6 gick bussen mot stan. Vi var tvugna till att åka så tidigt då Lina, som bort i Olofstorp, skulle ta ut pengar till riskutbildningen, men i Olofstorp finns det ingen bankomat. Alltså var vi tugna till att åka lite tidigare, knappt 20 min tidigare, för att hitta en bankomat i Kungälv, vilket vi gjorde ganska snabbt. Klockan 8 började vår riskutbildning, del 1. Och det var egentligen bara sådant som man själv redan vet om. Att man inte skall köra drog- , eller alkoholpåverkad. Inte heller när man är trött. Vi gjorde lite värderingsövningar och kollade på olika filmer, bl.a. en film på hur man kör i asien, och där snackar vi verkligen kaos. Trafikregler, vad är det? Vi kollade på en 4 min lång olycksfilm också, med äkta bilder, för det mesta. Det var riktigt ruskigt alltså!

Klockan 14:15 var det dags för min dagliga dubbellektion i körning. Idag fortsatte jag med vändningar på gatan, och visst jag kunde det, men det var svårt att vända på sen smal väg, vill ju inte backa in i någons häck! Men det tyckte Maria var okey att man gjorde :) sen körde vi till parkeringarna mittemot Göteborgs Kex, där övade jag på parkeringar, som jag gjort förr när jag körde hemma. Men idag fick jag också backa och parkera mellan två bilar. Och det var ju lite läskigt första gången, men fick ett jättebra tips av Maria, som jag verkligen kommer att använda mig utav! Kan inte förklara tipset här, men om ni undrar så kan jag ju visa er när jag skaffat kortet ;)



Målat upp i paint hur jag backat och hur jag gjort/tänkt under tiden

Imorgon skall jag öva på acceleration samt tvärnita. Jag bävar lite för det, för jag vill inte tvärnita, det är läskigt. Men jag har ju gjort det förr, då jag övningskörde och ett pucko absolut skulle köra om mig i en kurva, då fick vi möte och hade jag inte tvärnitat då, så hade det blivit en seriekrock.... Pappa slog nästan pannan i instrumentbrädan då jag tvärnitade. Det var läskigt! Men, imorgon, så skall jag bara känna lite på tvärnitet och våga nypa till på bromsen, stenhårt. Men det ska la gå bra, det tycker jag nog.

Annars tycker jag faktiskt att det går skitbra för mig! Är imponerad av mig själv :)
/ C

Kommentarer
Postat av: Mormor

Bra Carin. Ett tips när det gäller att backa som jag fått av din morfar som är yrkeschaufför. Lita på backspeglarna. Så länge du ser i backspegeln att det är luft (avstånd) mellan din bil och det som finns runt om så går det bra. Du ser i backspegeln om du kommer för nära, spegeln ljuger inte. Det tänker jag på då jag backar.

Lycks till, kram

2009-08-05 @ 22:28:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0