Vegetarisksås

Eftersom att jag är vegeterian, och vet andra som är det också. Tänkte jag vara snäll att skriva in ett recept på en supergod "köttfärssås", fast utan quorn - eftersom att jag inte tycker om det. Jag kör på rödalinser.

Hacka och fräs en gul lök
Hacka ner en paprika
Pressa ner vitlök - så många som du vill.
En burk krossade tomater
En grönsakssbuljong
Tomatpuré
Röda linser - efter behag
(ev. vita bönor, i tomatsås eller utan)
Matlagningsgrädde
(Ev. smaksatt creme fraiche - chili/paprika eller tomat/basilika)
Kryddor eftersmak - salt, peppar, paprika, chili, basilika.

Låt allt koka på svag värme, och se till att det inte brännsvid, det är lätt hänt. Smaka gärna av för att se om du fått till den smak du vill ha, och för att kolla om linserna är klara eller inte. De skall inte vara hårda.

Servera till spagetti eller någon annan form av pasta. Du kan även göra lasange på detta - mycket gott! Godare än den såkallade "gröna lasangen", om man frågar mig.

Har tyvärr inte någon bild på hur de kan se ut. Men det är väldigt gott iaf, och jag har inget särskillt recpet där det står hur mycket man ska ha i. Jag har hittat på detta själv, så man får ha i så mycket som man själv känner för helt enkelt.

Åter till brödbaket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0